Tango libre – podrobnosti o filme a recenzie

Kamera: Virginie Saint-Martin, Strih: Ewin Ryckaert
Premiéra: 7.11.2012 (Belgicko), na Slovensku: 23.10.2013.
Ocenenia:
- Medzinárodný filmový festival Benátky 2012 - Venice Horizons - Zvláštne uznanie poroty
- Medzinárodný filmový festival Varšava 2012 - Grand Prix

Oficiálny popis distribútora:

Jean-Christophe (François Damiens) je rozpačitý, trochu nešťastný a veľmi osamelý väzenský dozorca a človek bez histórie i bez vyhliadok do budúcnosti. Jeho jedinou radosťou je účasť na tanečnom kurze argentínskeho tanga, na ktorý chodieva raz za týždeň. Jedného dňa spozná nováčika kurzu – Alice (Anne Paulicevich). Stretnú sa aj mimo hodín argentínskeho tanga, keď Alice navštívi svojho manžela vo väzení, kde Jean-Christophe pracuje. JC je nebadane vtiahnutý do jej zložitého romantického života a nakoniec pod vplyvom nového citu porušuje všetky zásady a nepísané pravidlá, ktorými sa v doterajšom živote riadil.

Tango libre je poslednou časťou trilógie Frédérica Fonteyna o ženách a láske. Po Pornografickom vzťahu (1999) a Gillesovej žene (2004) Fonteyne ponúka z pohľadu zamilovaného väzenského dozorcu portrét slobodnej ženy, ktorá s ochotou prijíma (v obraze tanga) životné prekážky, aby ich lepšie prekonala.

Podporte naše aktivity

Množstvo našej práce - aj na tomto portáli - môžete oceniť a podporiť aj svojím finančným príspevkom. Ďakujeme!

Recenzie filmu

V čase prípravy tohto článku slovenské recenzie filmu neboli dostupné. Uvádzame preto aspoň odkazy na niekoľko českých stránok, kde mal film premiéru už koncom júla 2013 a pridávame aj niekoľko vlastných postrehov:

Alenaprokopova.blogspot.com – Tango libre: pár slov o argentinském tangu „Jde o relativně nízkorozpočtový vztahový příběh ze současnosti tvářící se tak trochu jak art, jenž co do žánru kolísá mezi romantickou komedií a „vážným“ dramatem. Viděla jsem letos, jak se tančí argentinské tango v Praze i v sicilské Catanii, a tak jsem se na Fonteynův film docela těšila. K mé rozmrzelosti se ovšem motiv tanga z vyprávění posléze vytratí, respektive tango slouží jen jako metafora vztahového čtyřúhelníku, který se bohužel prostřednictvím tance neřeší.“ http://alenaprokopova.blogspot.cz/2013/07/tango-libre-par-slov-o-argentinskem.html

Kulturissimo.cz – Tango libre: Když tanec osvobozuje. Doslova. „V případě nového psychologického dramatu je ovšem tango především nástrojem a symbolem. Pomyslnou cestou ke svobodě, která nikdy neexistuje v úplné dokonalé podobě, přinejmenším ve vztahu ke společnosti… Režisér si, na rozdíl od svých předchozích filmů, dovolil trochu zažonglovat s žánrovými pravidly. A výsledkem je pak sice pohledný, nicméně pořád kočkopes, házející jinak značně komorní podívanou bez zdánlivých ambic na zvraty do škatulky neprobádaných filmových živočišných druhů.“ http://www.kulturissimo.cz/index.php?tango-libre-recenze-filmu&detail=1460

Okodivaka.blogspot.cz Tango libre a cesta ke svobodě. Osobité vztahové drama, které nemá problém přeskakovat k jiným žánrům a střídat žánry a zacházet i k tredici nejen francouzské grotesky.  Příjemně originální záležitost možná jen trochu kazí trochu nepřístupná první polovina. V té druhé ale režírující Frederic Fontayne nabízí dostatek svěžesti a nadhledu na to, aby se divák u filmu bavil. Pokud máte navíc vztah k tangu, není nad čím váhat. http://okodivaka.blogspot.cz/2013/07/tango-libre-60.html

Názory a recencie čitateľov portálu ČSFD http://www.csfd.cz/film/329863-tango-libre/

Argentínske tango vo filme

Film Tango Libre je po dlhšej dobe ďalším dielom svetovej kinematografie, ktorého „hlavnou postavou“ je tanec argentínske tango. Svojou intimitou a emotívnosťou je významným dejotvorným prvkom filmu a nástrojom zobrazenia vnútorného sveta hlavných postáv, ako aj silou meniacou ich životné osudy. Označenie filmu za drámu je pritom viac než sporné, pretože je popretkávaný množstvom humorných scén postavených na milej rozpačitosti alebo až absurdných situáciach.

Fanúšikov a tanečníkov argentínskeho tanga obzvlášť poteší vedľajšia rola „Argentínca“, ktorú obsadil svetoznámy tanečník Mariano „Chicho“ Frumboli. Pôsobivá je najmä scéna z väznice, kde Chicho svojich spoluväzňov rozohní ukážkami argentínskeho tanga v sprievode ich stupňujúceho sa tleskotu a dupotu, pri ktorej  spolu s dozorcami s napätím tŕpnete, či scéna neskončí bitkou alebo väzenskou vzburou. Práve tu cítite, akým silným symbolom a nositeľom túžby po slobode môže byť tanec, čo sa vlastne dostalo aj do samotného názvu filmu. Najmä ak ste tanečníkom alebo fanúšikom tanca (a argentínskeho tanga), určite neváhajte a film si pozrite…

Trailer k filmu Tango libre (CZ):

Tango libre v slovenských kinách

Na premiére filmu Tango libre sa do noci tancovalo

Celoslovenská premiéra filmu sa uskutočnila 23.10.2013 o 19:00 v kine Film Europe (historická budova Pisztoryho paláca, Štefánikova ulica 25 v Bratislave), ktoré vzniklo v lete 2013 a špecializuje sa na kvalitnú produkciu európskej kinematografie z ponuky mediálnej spoločnosti Film Europe, ktorá film na Slovensku aj distrubuovala.

Premiéra vďaka záujmu a účasti tanečníkov tanga zaplnila hľadisko kina doslova do posledných miest. Tí navyše jednak spestrili úvod premiéry živou tanečnou ukážkou argentínskeho tanga a po skončení filmu zorganizovali aj stretnutie priaznivcov argentínskeho tanga a tanečný večer (milongu) priamo v budove Pisztoryho paláca. Prečítajte si k tomu samostatný článok Na premiére filmu Tango libre sa do noci tancovalo

Ďalšie projekcie filmu

Film sa po svojej premiére dostal aj do mnohých ďalších slovenských kín, najmä klubových. Je pravdepodobné, že príležitostne film zreprízuje buď samotné kino Filme Europe alebo iné kino. Ak sa dozvieme o ďalších projekciách (alebo aj vy – dajte nám prosím vedieť), zverejníme ich na facebookovej stránke tangoargentino.sk, prípadne aj v kalendári portálu TangoArgentino.sk.

Prehľad vybraných odkazov:

Pridajte svoj názor